۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۵

رییس اداره میراث فرهنگی طبس خبر داد؛

شروع مرمت آب انبار تاریخی روستای کهن کریت

شروع مرمت آب انبار تاریخی روستای کهن کریت

بیرجند-رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از شروع عملیات مرمت آب انبار شماره ۲ روستای تاریخی و کهن کریت خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب صبح شنبه در جمع خبرنگاران از شروع عملیات مرمت آب انبار شماره ۲ روستای تاریخی و کهن کریت خبر داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی طبس گفت: آواربرداری و خاکبرداری و خواناسازی سازه‌های اطراف بنا، مرمت قسمت پاشیر و دیوارچینی قسمتی از راهروی اصلی که کاملاً تخریب شده و بندکشی و تثبیت وضعیت فعلی بنا در این مرحله با اعتباری بالغ بر ۱,۵۰۰ میلیون ریال از محل منابع استانی انجام می‌شود.

به گفته عرب مرمت کامل این بنا شامل بازسازی کامل راهرو و پله‌ها، مرمت مخزن شامل دوخت و دوز ترک‌ها و بندکشی و سبک سازی اطراف بنا و … است که با هدف استفاده به عنوان فضای پذیرایی، نیاز به اعتباری بالغ بر ۵,۰۰۰ میلیون ریال اعتبار دارد و با تخصیص منابع استانی در سال جاری ادامه خواهد یافت.

رئیس اداره میراث فرهنگی طبس بیان کرد: امیدواریم شاهد تخصیص اعتبار از محل منابع ملی برای تسریع در روند تکمیل، مرمت و بازسازی این بنای تاریخی ارزشمند باشیم.

عرب ضمن تشکر از پیگیری‌های شورای اسلامی و دهیار روستا گفت: کمک و مشارکت مردم برای مرمت این بنا و احیا بافت تاریخی روستای کریت لازم و ضروری است و در صورت مشارکت اهالی، بازسازی بافت تاریخی کریت دور از دسترس نیست و ایجاد امکانات اقامتی و پذیرایی با توجه به ظرفیت‌های طبیعی، تاریخی و خصوصاً ظرفیت‌های گردشگری مزرعه، از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است.

به گفته وی بنای تاریخی آب انبار شماره دو کریت تنها بنای نسبتاً سالم به جا مانده از زلزله ۱۳۵۷ است و فقط بخش‌هایی از پلکان و سردر ورودی تخریب شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی طبس گفت: ورودی بنا در جهت شمال قرار داشته که با پلکان با شیب بسیار تند به پاشیر ختم می شده و فضای پاشیر امسال مرمت خواهد شد و در جهت جنوب پاشیر، مخزن آب انبار با پلان مدور قرار گرفته که پوشش سقف به صورت گنبدی و در چهار طرف گنبد دریچه‌هایی جهت تهویه و خنک شده آب و تخلیه و نظافت مخزن پیش بینی شده است.

عرب افزود: مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی آجر، سنگ، ملات ساروج و گچ می‌باشد که با شماره ۱۵۱۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 6197808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha